Aktualności

Uwaga Głusi, ważna sprawa!!!

PJM

Tutaj jest petycja w Word, a tutaj w PDF.

Tekst

Rząd pisze teraz dokument, który nazywa się Krajowy Program na Rzecz Równego Traktowania. To jest dokument, który ma zaplanować różne prace rządu, które spowodują, że będzie mniej dyskryminacji.

Przedstawiciele PZG napisali uwagę do tego dokumentu i przekazali ją Rzecznikowi Praw Obywatelskich, który przekazał te uwagi do rządu. Propozycja PZG brzmiała:

Działanie 10 do celu strategicznego 1.3 w obszarze Edukacja (s. 91):
10. Opracowanie i wdrożenie systemu nauczania języka polskiego metodą glottodydaktyczną (na zasadzie nauczania języka polskiego jako języka obcego) i Polskiego Języka Migowego głuchych uczniów.

Dzięki temu zapisowi rząd byłby zobowiązany do sprawdzenia jak i czego uczy się w szkołach dla głuchych a następnie musiałby podjąć prace nad kompleksowym wprowadzeniem nauki polskiego języka migowego i nauki innych przedmiotów w polskim języku migowym do szkół. Musiałby też inaczej zorganizować naukę języka polskiego - tak, żeby głusi mogli się uczyć pisać i czytać w lepszy i bardziej skuteczny sposób.

Pomysły zgłoszone przez PZG zostały przyjęte przez panią Agnieszkę Kozłowską-Rajewicz - pełnomocniczkę premiera Tuska do spraw równego traktowania i zostały wpisane do projektu Programu na Rzecz Równego Traktowania. Niestety uwagi do tego zapisu zgłosiło Ministerstwo Edukacji Narodowej. Pan Minister Słabecki napisał do pani Agnieszki Kozłowskiej-Rajewicz, że nie ma potrzeby wprowadzać nowych zapisów, bo przecież w szkołach dla głuchych wszystko jest w porządku. Minister
odpisał, że jak dzisiaj nauczyciel chce to może uczyć w PJM, dobierać pomoce dydaktyczne i wszystko jest w porządku. Dobrze wiemy, że nie jest. I wpisanie obowiązku uczenia w PJM i nauki polskiego jako obcego jest szansą na to, żeby wszystkim głuchym było lepiej.

Przygotowaliśmy tekst petycji, którą chcemy wysyłać do Minister Agnieszki Kozłowskiej-Rajewicz i Rzecznik Praw Obywatelskich prof. Ireny Lipowicz. Prosimy o ściągnięcie petycji (tutaj jest petycja w Word, a tutaj w PDF), podpisanie imieniem, nazwiskiem i adresem i wysłanie jej na adres:

  • Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
  • Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

To jest sprawa bardzo ważna dla przyszłości wszystkich głuchych dzieci w Polsce. Jeśli będziemy razem to mamy szansę coś zmienić. Może Ministerstwo Edukacji Narodowej zrozumie, że nie chodzi o przepisy tylko o zmianę całej filozofii uczenia w szkole.

Petycja PJM

 

Tutaj jest petycja w Word, a tutaj w PDF.

Petycja Tekst

Szanowna Pani Minister,
Agnieszka Kozłowska-Rajewicz
Pełnomocniczka Rządu ds. Równego Traktowania

 

My, głusi i osoby działające na rzecz osób głuchych zwracamy się do Pani Minister z prośbą o podjęcie działań, które umożliwią nam naukę w Polskim Języku Migowym (PJM). Takie prawo daje nam ratyfikowana przez Polskę Konwencja ONZ o Prawach Osób Niepełnosprawnych. W 24. artykule Konwencji zapisane jest prawo, by ?edukacja (?) odbywała się w językach i za pomocą środków komunikacji najbardziej odpowiednich dla danej jednostki, i w środowisku umożliwiającym maksymalny rozwój intelektualny i społeczny?. Takim językiem dla głuchych w Polsce jest Polski Język Migowy. To dzięki niemu możemy poznawać świat, to on jest dla nas możliwością do dobrego nauczenia się języka polskiego. Nauka PJM i poznawanie języka polskiego jako drugiego języka jest drogą do poprawy jakości naszej edukacji i szansą na lepsze szkoły dla głuchych.

Apelujemy o podjęcie następujących działań:

  • wprowadzenie nauki w Polskim Języku Migowym do programu nauczania w szkołach dla głuchych,
  • nauczanie języka polskiego jako języka obcego,
  • rozdzielenie nauki języka polskiego na naukę języka i naukę o literaturze i kulturze ? chcemy lepiej poznawać nasze narodowe dziedzictwo i chcemy dobrze nauczyć się języka polskiego,
  • umożliwienie nauczycielom bezpłatnej nauki Polskiego Języka Migowego.

Jesteśmy przekonani, że dwujęzyczność, gwarantowana nam przez Konwencję, to dla nas szansa na lepsze jutro. Chcemy pielęgnować naszą tożsamość jako osób głuchych i jako młodych Polaków.

Pani Minister,

Nie chodzi o zmianę przepisów, na które powołuje się dzisiaj w swoich wyjaśnieniach Ministerstwo Edukacji Narodowej, chodzi o zmianę sposobu myślenia. Nie chcemy, żeby PJM był w szkołach przez dwie godziny w tygodniu, nie chcemy, by zajęcia w naszym języku nazywały się rewalidacją, nie chcemy liczyć na to, że niektórzy nauczyciele we własnym wolnym czasie przygotują pomoce naukowe w PJM. Chcemy zmiany filozofii. Chcemy rozmowy o tym, jak doprowadzić polską szkołę do tego, by potrafiła nas nauczyć dobrze dwóch języków: polskiego języka migowego i języka polskiego. Chcemy szacunku, równych szans i równego traktowania. Dlatego właśnie domagamy się ujęcia w Krajowym Programie na Rzecz Równego Traktowania zapisu:

Działanie 10. do celu strategicznego 1.3 w obszarze Edukacja (s. 91):

10. Opracowanie i wdrożenie systemu nauczania języka polskiego metodą glottodydaktyczną (na zasadzie nauczania języka polskiego jako języka obcego) i Polskiego Języka Migowego głuchych uczniów.

 

Tutaj jest petycja w Word, a tutaj w PDF.

Dla Państwa wygody strona www pzg.lodz.pl używa plików cookies i podobnych technologii m.in. po to, by dostosować serwis do potrzeb użytkowników, i w celach statystycznych. Cookies to niewielkie pliki tekstowe wysyłane przez serwis internetowy, który odwiedza internauta, do urządzenia internauty. Aby dowiedzieć się więcej na temat plików cookie, których używamy i jak je usunąć, zobacz politykę prywatności.

Akceptuję ciasteczka z tej witryny.

EU Cookie Directive Module Information